Pro Infrastructura critică proiectul liniei ferate dintre Vețel și Bretea Mureșană. Segmentul de drum de fier urmează să fie dat în folosință

Asociația Pro Infrastructura critică modul în care a fost gândit proiectul tehnic pentru modernizarea segmentului de cale ferată dintre localitățile hunedorene Vețel și Bretea Mureșană. Într-un mesaj transmis pe pagina de Facebook, reprezentanții asociației spun că timpul și banii investiți în acest proiect nu-și au rostul. Asta, pentru că timpul care ar urma să fie economisit pentru parcurgerea distanței dintre stațiile Deva – Arad a scăzut doar cu 10 minute.

«Varianta Vețel: 8 ani de chinuri birocratice pentru 10 minute economisite 
Probabil marți, o nouă realizare „epocală” a CFR va fi deschisă traficului: varianta de traseu Vețel – Bretea Mureșană, lungă de 5.885 m, care scurtează cu un kilometru distanța dintre stațiile Ilia și Mintia și ridică viteza de la 70 la 160 km/h, cu încetinire la 120 pe Mintia – Deva. Astfel, timpul de parcurs pe Ilia-Mintia scade de la 17 – 20 de minute în 2017 la 7-10 minute în câteva luni (viteza este crescută gradual).

Pentru cele cam 10 minute economisite s-au construit 3 poduri-mamut peste Mureș (vezi schița pe harta de mai jos), lungi de aproximativ 500 metri fiecare. Timpul total de parcurs pe Arad-Deva are șanse să scadă la sub 100 minute față de două ore în 1995, an de referință pe acest coridor.
Desigur, este de dorit să avem un procent cât mai ridicat de linie la 160 km/h: de la Ilia trenul va continua în perspectivă cu 160 până la Radna unde are o limitare, apoi iarăși cu 160 până la Arad și Curtici. Tragic este că ne-am luptat 8 ani să salvăm 10 minute.
Întreaga variantă a fost blocată, culmea, pe o porțiune de fir vechi în dreptul Termocentralei Mintia unde se află Castrul Micia. Arheologii muzeelor din zonă nu au fost mulțumiți că antreprenorul FCC (n.r. compania care realizează lucrările) a angajat un „arheolog privat”. Nu știm cine are dreptate dar rezultatul este că Ministerul Culturii nu a aprobat descărcarea arheologică. CFR s-a resemnat și a reproiectat zona ca să se limiteze la ampriza existentă, deci fără descărcare. O linie de înaltă tensiune care trecea prea jos a încetinit și ea lucrările câteva luni. O expropriere a pus și ea umărul la cei 8 ani adunați.
Am mai văzut filmul ăsta prost pe multe alte șantiere feroviare. La proiectarea jalnică pe care constructorii trebuie s-o refacă se adaugă hârtii din alte ministere care blochează constant șantierele și nimănui nu-i pasă. Anii trec, călătorii și marfa se mută pe rutier.
Coșmarul lucrărilor interminabile între Simeria și Arad nu s-a încheiat. Aktor (n.r. companie care realizează lucrările) își apără și aici notorietatea jalnică și îi va lua probabil 10 ani să termine între Ilteu și Gurasada. Abia a reușit, după dispute nesfârșite cu CFR, să încheie birocrația la tunelul 1 de la Sălciva, lung de 700 metri. Dar încă este nerezolvată o linie de înaltă tensiune la capătul vestic al tunelului 2…
Stați pe-aproape, nu schimbați canalul! Serialul-fluviu al birocrației interminabile în proiectele de modernizare CFR continuă. Ca la orice telenovelă, deși episoadele par pasionante, practic nu se întâmplă mai nimic», au explicat cei de la Pro Infrastructura.

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

× Contacteaza-ne!