„Mașinăria” de tocat banii comunei Șoimuș, auditată de Curtea de Conturi. Ce au descoperit inspectorii la firma falimentară SOIM CONS?

Inspectorii Curții de Conturi Hunedoara au efectuat un audit la firma falimentară SC Soim Cons SRL, aflată în subordinea Consiliului Local Șoimuș, în paralel cu verificările efectuate la Primăria comunei, de la finalul anului trecut. Concluziile raportului dat publicității descriu încălcări deliberate ale legii de către administratorii societății.

Astfel, Curtea de Conturi a descoperit un șir de achiziții dubioase efectuate prin firma de construcții cu capital de stat. Pentru a evita procedura de licitație publică, totalul banilor cheltuiți pentru un anumit tip de produse sau servicii era împărțit în sume mai mici, iar contractele se încheiau prin achiziție directă cu o singură firmă.

Afacere cu stația de epurare… a banilor

Metoda a fost aplicată pentru o achiziție de componente pentru stația de epurare, în valoare de un milion de lei.

„Din analiza documentelor furnizate de entitatea auditată, s-a constatat faptul ca SC SOIM CONS SRL, în calitate de autoritate contractantă: în anul 2022, nu a procedat la estimarea corectă a achiziției prin cumularea valorii tuturor produselor reprezentând diverse componente ale stației de epurare, fapt ce a condus la divizarea contractului de achizitie (în valoare de 914.548 de lei), în mai multe contracte distincte de valoare mai mică, încheiate cu același furnizor, respectiv SC XXX SRL și pe cale de consecință, la cumpărarea directă de produse destinate unor utilizări identice sau similare, a căror valoare estimată fără TVA depășea pragul valoric de 270.120 de lei”, se arată în raport.

Aceeași schemă și cu materiale de construcție

Aceeași schemă a fost aplicată și în cazul achiziției de materiale de construcție în valoare de 1,3 milioane de lei de la o singură firmă.

„În anul 2022, nu a procedat la estimarea corectă a achiziției prin cumularea valorii tuturor produselor reprezentând materiale de construcție necesare lucrărilor executate, în baza contractelor încheiate cu UATC Șoimuș, fapt ce a condus la divizarea contractului de achiziție (în valoare de 1.322.037 de lei), în mai multe contracte distincte de valoare mai mică, încheiate cu același furnizor, din Contractele de lucrări nr. 5686/2019, 213212020, 360012023, 4887/2023 încheiate cu UATC Șoimuș, respectiv SC XXX SRL și pe cale de consecință, la cumpărarea directă de produse destinate unor utilizări identice sau similare, a căror valoare estimată fără TVA depășea pragul valoric de 270.120 de lei”, se precizează în raport.

…și cu utilajele închiriate…

Șirul de achiziții directe continuă cu închirierea de utilaje necesare lucrărilor publice. În anul 2023, Șoim Cons a închiriat utilaje contra sumei de 1,2 milioane de lei, prin contracte diminuate ca valoare, evitând procedura de licitație publică.

„În anul 2023, nu a procedat la estimarea corectă a achizitiei de servicii de închiriere a
utilajelor necesare pentru săpăturile la rețeaua de canalizare și transportul materialelor în șantier, fapt care a condus la divizarea contractului de achiziție (în valoare de 709.179 de lei) în mai multe contracte distincte de valoare mai mică și pe cale de consecință, la achiziția directă de servicii de închiriere destinate unor utilizări identice sau similare, a căror valoare estimata fără TVA nu depășea pragul valoric de 270.120 de lei”, se precizează în raport.

În același an, firma închiriază utilaje pentru lucrări de modernizare a drumurilor, contractul având o valoare totală de 490.821 de lei, sumă care a fost împărțită în contracte mai mici.

…și cu asfaltarea…

Soim Cons a cheltuit aproape 6 milioane de lei pentru lucrări de asfaltare, iar banii i-a dat către o singură firmă prin mai multe contracte cu valoare diminuată. Și în acest caz, inspectorii Curții de Conturi au constatat că procedura de licitație publică a fost încălcată.

„În anul 2023, nu a procedat la estimarea corectă a achiziției prin cumularea valorii lucrărilor de așternere a straturilor de asfalt pe străzile din comuna Șoimuș, fapt ce a condus la divizarea contractului de achiziție de lucrări (în valoare de 5.821.753 de lei), în mai multe contracte de valoare mai mică și pe cale de consecință, la atribuirea directă de lucrări a căror valoare estimată fără TVA depășea pragul valoric de 900.400 de lei. Astfel, cu toate că valoarea estimată a lucrărilor de așternere a straturilor de asfalt era stabilită la momentul respectiv, au fost încheiate trei contracte de lucrări prin cumpărare directă, iar abia ulterior a fost demarată o procedură simplificată în urma căreia a fast încheiat un nou contract”, au conchis cei de la Curtea de Conturi.

…cu servicii de manoperă…

Șirul neregulilor descrise în raport continuă cu servicii de manoperă decontate către o firmă cu un singur angajat, care nu putea efectua lucrările respective. Mai exact, Soim Cons a plătit 180.000 de lei către o societate pentru amenajarea unui trotuar din satul Bălata.

„S-a constatat că entitatea auditată a încheiat un contract de lucrări cu o societate care, pe durata desfășurării contractului, nu avea angajați care să poată efectua acele lucrări. Astfel, în anul 2023, în baza Contractului de lucrări nr. 3600/22.05.2023, încheiat cu Primăria Șoimuș, SOIM CONS SRL a subcontractat, prin achizitie directa cu societatea XX SRL, lucrările de amenajare a trotuarului, bordurii și rigolei de pe strada Căminului, satul Bălata, contractul având o durată de 6 luni. Având în vedere ca factura emisa de XX SRL către SOIM CONS a fost înregistrată la doar 26 de zile calendaristice (19 zile lucrătoare) de la data emiterii ordinului de începere a lucrărilor, iar suprafețele lucrărilor executate sunt considerabile, conform situațiilor de lucrări, s-au solicitat lnspectoratului Teritorial de Munca (ITM) Hunedoara informații privind numărul de angajați ai societății, atât cu norma întreagă, cât și cu timp parțial, precum și cu privire la persoanele care au desfășurat activități de zilieri în cadrul acestei societăți”, se menționează în raport.

ITM Hunedoara a prezentat documente din care a reieșit că firma care a primit banii a avut un singur angajat pe perioada lucrărilor, respectiv administratorul societății, fără a fi înregistrate persoane care să fi desfășurat activități de zilieri. De asemenea, firma nu a prezentat niciun document din care să reiasă că lucrările contractate au fost executate de o altă societate comercială în subantrepriza.
În concluzie, suma de 180.000 de lei a fost decontată ilegal, au subliniat reprezentanții Curții de Conturi.

Și în cazul actelor întocmite pentru desemnarea administratorului firmei, inspectorii au descoperit nereguli. Acesta nu avea semnat un contract de mandat de la data numirii pe post și nici nu avea stabiliți indicatorii d eperformanță, așa cum prevede legea.

Insolvență cu datorii de peste 6 milioane de lei

În prezent, Soim Cons SRL se află în procedură de insolvență, în baza deciziei date de Tribunalul Hunedoara în luna septembrie 2024.

Înființată în 2010, societatea a avut o cifră de afaceri modestă (12.500 lei) și un număr mic de șapte salariați. În 2012, după ce Mihai Irimie câștigă primul mandat de primar, sumele rulate prin Soim Cons SRL au crescut ca pe drojdii. Societatea își mărește bugetul de zeci de mii de ori (480.080 lei), iar numărul angajaților de cinci ori. În total, între 2020 – 2023, prin firma primăriei s-au tocat 32 de milioane de lei (fără sumele cheltuite în 2024), bani care nu se regăsesc în nicio investiție serioasă de pe raza comunei. Datoriile înregistrate în anul 2023, înainte de intrarea în insolvență, depășesc suma de șase milioane de lei. Sediul firmei se află în clădirea fostului dispensar din satul Păuliș, unde nu există vreun panou informativ în acest sens.

Citește și: (II) Irimie administrează Primăria Șoimuș ca pe propria moșie. Raport devastator al Curții de Conturi

 

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

× Contacteaza-ne!