“Unii dintre voi mă cunoașteți, alții nu. Pentru toți, sunt Alin Barna.
Tată, soț, hunedorean, român, mândru. Mândru de toate cele de mai sus! Manager. Om!”
Așa se descrie Alin Barna, omul despre aș putea spune că este și antreprenorul antreprenorilor. În anul 2016 a decis că este momentul să pună în aplicare toată experiența acumulată în cei peste 10 ani de management al unor companii naționale și internaționale și și-a deschis propria firmă de consultanță în antreprenoriat. Acum, la 9 ani distanță de acel moment, firma lui Alin este căutată de oameni de afaceri care își doresc să se dezvolte, dar și te antreprenori aflați la început de drum.
Ce te-a motivat să înființezi o firmă de consultanță pentru antreprenori?
Alin Barna: În primul rând, dorința de a îmi pune în aplicare experiența acumulată în cei peste 10 ani de management al unor companii naționale și internaționale, timp în care am acumulat atât cunoștințe teoretice cât și aptitudini practice necesare în gestionarea unor afaceri. În al doilea rând, motivația a venit și din interacțiunile avute cu oameni care se loveau de tot felul de bariere în viața de zi cu zi și în relația cu autoritățile sau cu reprezentanții acestora. De aceea inițial ne-am axat pe partea de consultanță în relații publice și comunicare, reușind să fim de ajutor tuturor celor care au apelat la serviciile noastre. Pe parcurs trecerea la consultanță în antreprenoriat a venit de la sine, reunind toate serviciile puse la dispoziția clienților noștri.
Care sunt cele mai frecvente obstacole pe care le întâmpină antreprenorii la început de drum și cum îi ajutați să le depășească?
Alin Barna: Principalul obstacol, la mare luptă cu birocrația din societatea românească, este lipsa de predictibilitate în domeniul economic din țara noastră. Totul se schimbă des și anunțat cu foarte puțin timp înainte, nimeni nu ține cont de un calendar estimativ coerent, antreprenorii – fie ei debutanți sau nu – se împiedică de modificări legislative apărute peste noapte. Interesant este și că aceste modificări sunt aruncate în piață fără o dezbatere publică și de cele mai multe ori ajung să fie revizuite sau întoarse, pentru că au fost gândite greșit și nu pot fi implementate practic. Pentru a contracara această impredictibilitate, încercăm să le prezentăm antreprenorilor aflați la început de drum mai multe scenarii posibile, astfel încât să îi pregătim pentru diversele situații cu care se vor confrunta în activitate. Legat de birocrație, facem tot posibilul și de cele mai multe ori reușim ca documentațiile întocmite să fie foarte puțin discutabile, astfel încât obținerea rezultatului dorit de antreprenori să fie cât mai facilă și fără prea multe eforturi depuse.
Ce tipuri de programe de finanțare cu bani europeni sunt cele mai solicitate de clienții dumneavoastră?
Alin Barna: Principalele programe de finanțare pe care clienții noștri doresc să le acceseze sunt cele de tip ”start-up” – dedicate antreprenorilor debutanți, urmate îndeaproape de programele prin care oamenii de afaceri cu experiență își propun dezvoltarea unor business-uri existente sau reorientarea către alte domenii de activitate. Evident că există doritori și pentru programele de digitalizare, de eficientizare energetică sau cele așa-zis ”de nișă” – adică dedicate anumitor categorii socio-profesionale, gen medici de familie, contabili ori profesioniști din sectorul HoReCa. Nu în ultimul rând, deosebit de atractive și utile au fost și sesiunile de granturi – mult-necesarele Ajutoare de Stat acordate afacerilor lovite de pandemie.
Poți să ne împărtășești o poveste de succes a unui client pe care l-ați ajutat să devină antreprenor sau să își dezvolte afacerea?
Alin Barna: Au fost nenumărate cazuri în care am trăit o satisfacție deplină văzând cum am reușit să transformăm visul cuiva în realitate sau cum am ajutat pe cineva să depășească o perioadă mai complicată din activitate. Multe dintre poveștile de succes ne sunt la inimă, dar mă rezum să menționez pe scurt una dintre ele. Este vorba despre Ionuț, tânărul ambițios decis să se întoarcă acasă din Germania și să înceapă o afacere în domeniul prelucrării lemnului în comuna natală. În cazul lui, nu a fost vorba doar de un debut în afaceri, ci și de o reacomodare treptată la realitățile economiei și birocrației românești. Avantajul lui a fost că a înțeles că noi suntem aici ca să îi oferim întregul ajutor și deplina îndrumare, și că până la finalul contractului de consultanță (adică pe o perioadă de 4 ani, constând în etapele de concepere a planului de afaceri, de evaluare, de precontractare, semnare, implementare și monitorizare) noi îi vom fi alături. Am bătut împreună drumurile la Registrul Comerțului, la bancă, la Agenția pentru Protecția Mediului și la unii dintre furnizori, am vizitat locația de implementare din Ținutul Pădurenilor, ne-am asigurat că va reuși să implementeze în timp util proiectul. Astăzi, putem spune că Ionuț nu mai are de ce să se gândească cu nostalgie la viața printre străini și că, mulțumită și sprijinului nostru, el și familia sa și-au croit un nou drum în viață!
Ce sfaturi aveți pentru cei care au o idee de afacere, dar nu știu de unde să înceapă?
Alin Barna: Sfatul meu este ca, indiferent de domeniul de activitate vizat, cei care își doresc să debuteze în afaceri să își facă foarte bine temele. Să studieze piața, să facă o cercetare minimală, să încerce să priceapă modelul de afacere pe care vor să îl urmeze. Și, bineînțeles, să ceară sfaturi și opinii celor în măsură să le ofere, fie ei consultanți, contabili, specialiști HR sau alți antreprenori cu experiență relevantă. Nu în ultimul rând, să fie proactivi, și să nu se teamă să abordeze autoritățile înainte de a se arunca în cheltuieli inutile. De exemplu, celor care vor să închirieze un spațiu pentru a demara activități de alimentație publică gen ”fast-food”, chiar le recomandăm să ia legătura cu reprezentanții zonali ai DSP și DSV, pentru a se asigura că spațiul vizat va fi pretabil pentru acest gen de afaceri și că nu vor întâmpina dificultăți în vederea obținerii avizelor și autorizațiilor necesare. Pentru că, altfel, începe omul cu o chirie consistentă, cu investiții în amenajare, și se trezește că vin ce de la autorizare și îl pun să recompartimenteze ca să respecte prevederile legale referitoare la fluxul de activități din locație. Și atunci, nu e mai bine să fii proactiv, decât să aștepți ca drobul de sare să îți cadă în creștet?
Ne lipsește educația antreprenorială? Cât de importante sunt cursurile de antreprenoriat?
Alin Barna: Ooo, da! Procesul de trecere de la ”bișnițar” la ”businessman” este tot atât de lung și de anevoios pe cât a fost și este parcursul țării noastre de la statutul de ”ruda săracă” la cel de contributor net al Uniunii Europene. Și când zic ”bișnițar” nu o fac la modul peiorativ, ci îmi amintesc cu zâmbetul pe buze ce au însemnat termenii ”privatizat” sau mai apoi ”patron” în mentalul colectiv. Acesta era omul isteț, care de obicei ”cunoștea pe cineva” sau ”a fost pe dincolo” și care înflorea pe zi ce trece într-o perioadă tulbure a economiei de tranziție. În zilele noastre, nu mai e posibil așa ceva. Legile, bune sau rele, sunt obligatorii, iar autoritățile se asigură că sunt respectate în majoritatea cazurilor. În plus, mediul concurențial îi elimină efectiv pe cei mai slabi, pe cei nepregătiți. Digitalizarea înseamnă un pas spre normalitate, dar și obligația alinierii la un nivel crescut de cunoștințe. Antreprenoriatul nu se mai poate face cu creionul după ureche și nici nu mai prea lasă loc la noroc sau întâmplare. Tocmai de aceea cursurile de antreprenoriat sunt instrumente care le permit celor lansați în afaceri să fie la curent cu informațiile și instrumentele relevante din piață.
În încheiere, cum vedeți evoluția antreprenoriatului în România în următorii 5-10 ani?
Alin Barna: Antreprenoriatul românesc se va dezvolta foarte mult prin digitalizarea serviciilor și activităților productive desfășurate în toate segmentele economiei. Cine va avea viziune va fructifica la maxim instrumentele digitale avute la dispoziție, eficientizându-și și optimizându-și eforturile antreprenoriale. Tocmai de aceea, și noi am schimbat puțin macazul dinspre consultanța clasică spre cea bazată pe avantajele digitale, construind alături de partenerii noștri platforma www.studiitehnice.ro – un portofoliu integrat de aplicații și baze de date simple și intuitive, prin care să le permitem clienților să aibă documentele dorite ”la un click distanță”. Totodată, chiar dacă acum în țară domnește un climat de instabilitate economică, nu putem face abstracție de dezvoltarea din ultimii ani a mediului de afaceri și sunt categoric când afirm că perspectivele se vor schimba și mai mult în bine pe termen mediu și lung! De ce? Pentru că pur și simplu acesta este mersul economiei, pntru că evoluția naturală nu poate fi stopată, de noi depinzând doar ritmul și viteza cu care vom evolua!
