(II) Irimie administrează Primăria Șoimuș ca pe propria moșie. Raport devastator al Curții de Conturi

Administrația comunei Șoimuș, în frunte cu primarul PNL Mihai Irimie, acționează haotic în ceea ce privește lucrările publice. Nu are un plan conform normelor legale pentru întreținerea și repararea drumurilor publice, iar asfaltările se fac (sau nu se fac) după bunul plac. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile inspectorilor Curții de Conturi, care au efectuat un audit la finalul anului trecut la Primăria Șoimuș.

Consiliul Local, complice sau victimă?

Planul de lucrări de reparații și întreținere a drumurilor comunale trebuia supus aprobării Consiliului Local (CL) Șoimuș. Ceea ce nu s-a întâmplat pe moșia diriguită de Irimie.

„Din verificările efectuate s-a constatat că lucrările de întreţinere şi reparaţii drumuri comunale angajate şi efectuate în perioada 2022 – 2024 pe teritoriul comunei Şoimuş nu au fost cuprinse într-un program anual al acestora, elaborat şi aprobat de către Consiliul Local. Potrivit reglementărilor aplicabile în domeniu, Programele anuale de întreţinere şi reparaţii drumuri publice se elaborează şi se aprobă de către administratorii reţelei de drumuri publice, în speţă de către consiliile locale pentru reţeaua de drumuri de interes local”, se arată în raportul Curții de Conturi.

Inspectorii au identificat 17 drumuri comunale la care au fost efectuate lucrări sau urma să se intervină, fără să existe documentația necesară. Mai grav de atât, există situații în care pentru lucrări de întreținere ale unei singure străzi au fost încheiate patru contracte cu firme diferite. Contractele de lucrări au fost atribuite firmei din subordinea CL Șoimuș, respectiv SC Șoim Cons SRL, dar și unor societăți private.

„Ca o consecinţă a acestei omisiuni, au fost identificate un număr de 17 străzi care au făcut obiectul unui număr de două până la patru contracte, pe baza cărora s-a intervenit sau urmează să se intervină. Ca exemplu arătăm situaţia străzii Stoieşti din localitatea Bejan, care în anul 2023 a fost pietruită pe o suprafaţă de 300 de metri pătrați de către SPGC Şoimuş și face obiectul contractului Nr. 4887/11.07.2023 încheiat cu Şoim Cons SRL (durată – până la 31.12.2026), care are ca obiect lucrările de întreţinere a drumurilor comunale (lungime afectată a drumului, 535 metri); face de asemenea obiectul contractului Nr. 448/2 din 18.09.2023 încheiat cu XX SRL, care are ca obiect lucrări de reparaţii străzi pe raza comunei; reprezintă şi obiect al contractului nr.1932/19.03.2024 încheiat cu Şoim Cons SRL (durată – până în 19.03.2027), care are ca obiect lucrări de reparaţii şi pietruire străzi [respectiv «completări acostamente, curăţiri şanţuri» – 250 m, «reparaţii infrastructură, completări acostamente, curăţire şanţuri» – 150 metri, «plombări» – 1.000 m.p. (observaţie: suprafaţa afectată de plombări este ofertată pentru 3 străzi din 3 localităţi diferite: str. Măneşti din Sulighete, str. Pârvăneşti din Fornădia şi str. Stoieşti din Bejan, fără a fi identificată suprafaţa individuală pentru fiecare stradă în parte)]”, au precizat inspectorii Curții de Conturi.

La Șoimuș se pune pietriș peste asfalt (?!)

Pentru ca tabloul haosului din Primăria Șoimuș să fie complet, inspectorii au mai pus pe tapet o situație scandaloasă. La Șoimuș, o stradă asfaltată în 2023, ar fi fost, apoi, pietruită în 2024 (?!). Ireal este faptul că lucrările de asfaltare nu au fost recepționate nici până în decembrie 2024, dată la care Curtea de Conturi a efectuat verificările.

„O altă situaţie atipică o reprezintă strada Săvuleşti din localitatea Sulighete, unde s-a intervenit de către Şoim Cons S.R.L. prin realizarea de casete din piatră spartă şi strat reprofilare piatră spartă asupra unui tronson asfaltat de către S.C. XX S.R.L. Facem precizarea că lucrările efectuate în baza contractului 448/2 din 18.09.2023 (…) nu sunt recepţionate la data efectuării prezentei misiuni de audit”, se arată în raport.

Serviciul de Salubrizare pietruiește și drumuri

Deși pare ireal, dar la Șoimuș de lucrările de pietruire a străzilor se ocupă și Serviciul Public de Gospodărire Comunală (SPGC) Șoimuș, structură care are în responsabilitate curățenia și îngrijirea domeniului public. Pentru acele lucrări, primăria a decontat peste jumătate de milion de lei.

„În perioada 2022 – 2024 UATC Şoimuş a întocmit comenzi de efectuare a unor lucrări de întreţinere drumuri comunale (pietruire drumuri) către SPGC Şoimuş, fără a exista un contract în acest sens între cele două părţi. În fapt, comenzile au fost date în baza Contractului de delegare a gestiunii directe a serviciului public de salubrizare din 2021, care nu are ca obiect efectuarea de lucrări specifice. Pentru lucrările comandate şi recepţionate de către comisia primăriei, Serviciul Public de Gospodărie Comunală Şoimuş a întocmit situaţii de lucrări (materiale, manoperă, utilaj, transport, cheltuieli indirecte, profit) în valoare de 647.436 de lei, care au fost facturate UATC Şoimuş”, se menționează în raport.

În continuarea raportului, inspectorii arată că Primăria Șoimuș este rea de plată, încheind un contract nou cu alte societăți, înainte să facă plățile pentru contractele expirate. În tot acest hățiș de angajamente încheiate cu firme diferite pentru aceleași lucrări, Curtea de Conturi a mai descoperit că administrația comunei a decontat bani pentru contracte care au fost încheiate ulterior.

„Din verificarea modului de angajare a cheltuielilor bugetare aferente lucrărilor de întreţinere şi reparaţii drumuri s-a constatat că la data încheierii contractului cu Şoim Cons S.R.L., în valoare de 3.203.412 de lei, prevederea bugetară de la capitolul – Transporturi, reparaţii curente era de 2.587.760 de lei, din care suma de 1.867.660 de lei destinată stingerii plăţilor restante la finele anului anterior. Prin urmare, creditele bugetare disponibile la 19.03.2024 erau de 720.100 de lei. La această dată însă se aflau în derulare şi alte contracte încheiate cu acelaşi executant sau cu alţii (SPGC, XX SRL etc.), angajate de la acelaşi indicator bugetar, în baza cărora au fost acceptate la plată facturi în valoare de 337.545 de lei, anterior datei încheierii contractului 1932/19.03.2024. De asemenea, plăţile restante înregistrate la finele anului anterior – în legătură cu lucrările de reparaţii şi întreţinere drumuri comunale nu au fost achitate la momentul încheierii contractului nr.1932/19.03.2024. Potrivit situaţiei întocmite în acest sens de către reprezentanţii entităţii auditate, valoarea plăţilor restante înregistrate Ia finele anului anterior, stinse după data încheierii contractului nr.1932/19.03.2024 (mai exact în perioada 09 aprilie – 05 noiembrie 2024) este de 1.742.958 de lei”, au conchis cei de la Curtea de Conturi.

9 milioane de lei pe datorii la IFN

În toată această harababură, primarul Irimie a mai copt o ”afacere”, în care sunt implicate firme contractoare, dar și o instituție financiară nonbancară (IFN). Astfel, administrația comunei a plătit aproape 9 milioane de lei către o instituție financiară nonbancară. Instituția cu pricina a preluat datoriile de la cinci operatori economici care au executat lucrări în Șoimuș. Primăria avea obligația să verifice dacă operatorii economici și-au achitat datoriile către stat, dar n-a făcut-o.

Astfel, Curtea de Conturi a mai punctat o neregulă, precum „Nerespectarea prevederilor legale privind solicitarea certificatelor de atestare fiscală ale operatorilor economici care şi-au cesionat drepturile de încasat”.

„În perioada 2022-2023, deşi UATC Şoimuş a efectuat plăţi în sumă totală de 8.919.685 de lei în calitate de debitor cedent, către X IFN SA, în calitate de cesionar al creanţelor rezultate din contractele de lucrări încheiate cu un număr de cinci operatori economici, entitatea nu a solicitat organelor fiscale competente eliberarea certificatelor de atestare fiscală ale operatorilor economici care şi-au cesionat drepturile de încasat înainte de efectuarea plăţii, din care să rezulte dacă aceştia au sau nu obligaţii de plată către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele fondurilor speciale, contrar prevederilor legale. În timpul controlului, au fost solicitate la AJFP Hunedoara informaţii privind îndeplinirea obligaţiilor de plată către bugetul consolidat al statului de către unul dintre operatorii economici, din care rezultă faptul că acesta figura cu obligaţii de plată restante la data efectuării plăţii de către UATC Şoimuş către cesionarul creanţelor”, a concluzionat Curtea de Conturi.

Pentru toate neregulile descrise mai sus, Primăria Șoimuș a primit termen pentru remedierea lor până la finele anului 2025.

Citește și: (I) Irimie administrează Primăria Șoimuș ca pe propria moșie. Raport devastator al Curții de Conturi

Va urma…

Distribuie articolul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

× Contacteaza-ne!